fredag 30 november 2012

Lite astrologi såhär på fredagen

Ett tag, i min förvirrade ungdom, var jag väldigt intresserad av astrologi.
Jag sökte svar på vem jag var och varför jag var sådan och då föll det sig väl till pass att lära sig allt om olika stjärntecken och därmed kunna stoppa in folk (och mig själv) i olika fack : - "jaså, du är vädur, jaja, då är du si och så".....
Jag har för länge sedan släppt det där, men idag skulle jag av någon anledning läsa om ett stjärntecken och snubblade över den här artikeln : 13 stjärntecken.
Vaddå 13 stjärntecken?!
Det där har jag totalt missat och det gjorde tydligen ingenting eftersom det tydligen inte blev något av det hela med tanke på att artikeln publicerades 2011.
Enligt den här listan :

  Stenbocken: 20 januari till 16 februari.
  Vattumannen: 16 februari till 11 mars.
  Fiskarna: 11 mars till 18 april.
  Väduren: 18 april till 13 maj.
  Oxen: 13 maj-21 juni.
  Tvillingarna: 21 juni till 20 juli.
  Kräftan: 20 juli till 10 augusti.
  Lejonet: 10 augusti till 16 september.
  Jungfrun: 16 september till 30 oktober
  Vågen: 30 oktober till 23 november.
  Skorpionen: 23 november till 29 november.
  Ormbäraren: 29 november till 17 december.
  Skytten: 17 december till 20 januari.
KÄLLA: kztv10.com.

skulle jag nuförtiden vara ett LEJON.
Jag som alltid varit JUNGFRU och i min förvirrade ungdom faktiskt accepterade det.
Så för skojs skull gick jag in och läste om lejonet och fann följande:


Lejonet är handlingskraftig och bestämd, trivs med uppmärksamhet och värdesätter kvalitet. I relationer är Lejonet varm och lojal. Att få ta emot eller ge andra uppskattning är viktigt för denna stolta och generösa karaktär. En smula fåfänga hör till bilden, likaså smak och stilkänsla. Lejonet föredrar traditionell uppvaktning och förväntar sig respekt.

Solen härskar över detta karismatiska eldtecken. På motsvarande sätt som solen är centrum i vårt solsystem blir ofta Lejonet en centralgestalt, både i sociala och yrkesmässiga sammanhang. Vi finner många präglade av Lejonets tecken på ledande, ansvarsfulla poster. God organisations- och planeringsförmåga är kännetecknande. Lejonet ställer höga krav, på sig själv och andra, och uppnår ofta goda resultat.

Lejonet trivs i glada och festliga sammanhang, gärna pompa och ståt. En kreativ natur som satsar till 100 procent när något ska presteras eller genomföras. Lejonet ogillar amatörmässighet och gör inga halvhjärtade insatser. Men samtidigt har denna kraftfulla ledarnatur, utrustad med viljestyrka och pondus, inga problem med att koppla av och njuta när tillfälle ges. Lejonet trivs lika bra i hängmattan som på toppen av karriärstegen.

Lyx och glamour, komfort och njutningar tilltalar denna livsnjutare. Men ett Lejon som inte får utlopp för sin kreativitet och sitt behov av uppmärksamhet, kan bli en aning styrande. Lejonet är principfast och viljestark. Trots behov av beröm och social stimulans har Lejonet stark integritet. En som kan ryta till när det behövs.  


Jahapp, det är mycket Mallan i den texten :-)(text i blått stämmer in på mig)

Sedan bläddrade jag vidare till JUNGFRUN och läste följande:

 Den typiska Jungfrun har en tjänande läggning och tycker om ordnade rutiner. Jungfrun är noggrann och flitig och har sinne för detaljer. I relationer och samarbete är Jungfrun pålitlig och ansvarskännande. Stark integritet hör till bilden, det gör att Jungfrun kan upplevas som reserverad och försynt. Hjälpsamhet finns i stora mått.

Jungfrun är en plikttrogen arbetsmyra som får mycket uträttat i det tysta. Den som är präglad av detta strävsamma tecken har en tendens att ta på sig mer arbetsuppgifter än nödvändigt. En väl inbokad agenda och en fulltecknad vardag hör till bilden.

Jungfrun eftersträvar renhet, både till kropp och själ. Ett välstädat hem med bra förvaringsmöjligheter är viktigt för Jungfruns välbefinnande. God framförhållning är naturligt för denna praktiska karaktär. Inga detaljer lämnas åt slumpen. Pålitlighet och ansvarskänsla hör tecknet till. En Jungfru kan man lita på. En resurs i både arbetslivet och hemmet, som utför sina uppgifter med största noggrannhet.

Jungfrun är tålmodig och gör inte så stort väsen av sin person. En jordnära, sparsam och något försiktig läggning hör till bilden samt en strävan efter perfektion. Självkritik och analytisk förmåga är kännetecknande. Hjälpsamma Jungfrun är alltid beredd att ställa upp för andra och förväntar sig inga motprestationer, utan gör det av hjärtat!


Jodå, det är mycket som stämmer där också.
Så nu bestämmer jag mig för att det finns 14 STJÄRNTECKEN!
Minst!
Jag är nämligen lejon/jungfru ;-)

Tanden, eller snarare hålet, känns mycket bättre idag, inga värktabletter än så länge (peppar,peppar)
Tack för alla värmande ord och cyberkramar, det kändes gott att få er omtanke för jag kände mig allt lite ledsen och ynklig igår :-( 

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att du inte har så ont efter tanden idag....

    Förr läste jag horoskop, jag kunde också facksätta folk efter deras stjärntäcken.

    Numera "fackar jag inte folk men kan fortfarande lätt se när vilket stjärntecken de lutar åt. :)

    Jag bytte också stjärntecken med en dag :( Mitt ex blev detsamma som han varit tidigare ett lejon.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Det är lugnt - jag har just tagit över din jungfruroll. Jag som var våg... ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag är en våg och kommer alltid att vara det :D

    Kram

    SvaraRadera
  4. Alltså. Då skulle jag vara en fisk. Och inte vädur. Då raderar hela mitt väsen liksom;)!

    SvaraRadera

Vad roligt att du lämnar en kommentar! Tack :-)