lördag 15 september 2012

Kaninjakt

Idag har jag ägnat förmiddagen åt att jaga kaniner.
Jakt som i - jag-vill-ha-kanin-som-husdjur då alltså :-)
Jag har haft kanin förut, som flest 16 stycken (samtidigt) och då hade jag raserna Fransk vädur och vanlig dvärgvädur.
Nu är det ju inte så att jag siktar på att ha 16 kaniner, snarare max 2, men det gör valet av ras desto svårare.

Franska vädurar är REJÄLA bamsekaniner - sk jätteras och de väger mellan 5,5-6 kg.
Något ordentligt att hålla i när man gosar med andra ord.

Dvärgvädur är en vanlig liten ras som man ser i djuraffär. Något mer lätthanterlig och tar mindre plats, men är lite liten att gosa med.

Jag surfade runt lite på blocket i jakt på en bra uppfödare här i krokarna (att köpa djur i djuraffär är otänkbart) och hittade dessa två bilderna:

Franska vädurar, här i lite udda färger. Vanligast är viltgrå (harefärgad) och järngrå (svart)

Dvärgvädur. Den här färgen är jag verkligen förtjust i, dessutom har den satinpäls som är både glansigare och mjukare än vanlig päls. Denna uppfödaren tar däremot upp mot 700 kr för en unge och jag vet inte om jag tycker att det kanske är aningen för mycket för en KANIN. Jag ska ju inte tävla med den, utan bara gosa med.

Båda bilderna är lånade på Blocket.se

Nu får jag fundera vidare..........


4 kommentarer:

  1. Så söta! Vi hade kanin nu i några år, men vi fick ta bort honom i våras för att han blev knäpp och började bita och angripa oss...
    Men visst är man sugen på en till ,men det vågar jag inte äsga till Jonas;-)
    Kram K

    SvaraRadera
  2. Hade kanon som liten, men blev allergisk så stackars R har aldrig haft några husdjur.
    Sv: Joråå, mannen på bilden är Fimpen och han är en viktig hockeyspelare ;)

    SvaraRadera
  3. Sv: Du är förlåten. Du är så himla bra på en massa andra saker ;) Lördagskramen

    SvaraRadera
  4. Har en jobbkompis som vill ge bort sin lejonmanskanin :O Men den går nog inte att skicka på posten ;) Lycka till!

    SvaraRadera

Vad roligt att du lämnar en kommentar! Tack :-)