måndag 24 oktober 2011

Ens eget val eller omgivningens?

En kollega till mig slutade röka för en vecka sedan.
Idag tog begäret överhanden och hon orkade inte stå emot och bad mig därför om en cigarett.
Givetvis fick hon en cigarett utan att jag frågade en massa, vilket hon ställde sig frågande till.
Alla andra tjatade ju på henne - så varför gjorde inte jag det?!?!
Enkelt.
Det är inte MITT val att sluta röka - utan hennes.
Det är inte min kropp - det är hennes.
Jag har aldrig förstått det där med att omgivningen kastar sig över en som slutat röka och börjar igen som hungriga hyenor.
Sedan NÄR blev det deras val?

Däremot skulle jag inte hålla fram en cigarett och fråga "ska du inte med ut och röka" till någon som slutat.
Det är inte att respektera deras önskan.
Så respekterar jag deras önskan om jag hackar på dem för att de börjar igen? Nej, jag tycker inte det.

Vad tycker ni`?

6 kommentarer:

  1. Detta gäller ju så mycket mer än bara rökning. Folk har många gånger på tok för mycket åsikter om vad andra har för sig. De flesta vuxna är ju faktiskt myndiga personer, som tom har rösträtt här i landet, det vore ju konstigt om de inte kunde fatta egna beslut.

    Att jag sedan inte riktigt kan förstå hur man kan komma på tanken att dra in den där stinkande röken i munnen och lungorna, det är en helt annan fråga men det är ju upp till var och en, bara jag slipper! ;-)

    SvaraRadera
  2. Som du! Håller med dig till 100%!
    Kunde inte sagt det bättre själv.

    SvaraRadera
  3. Folk får göra precis vad de vill för mig. Jag slutade röka för snart 5 år sedan och tillhör inte dem som hetsjagar rökare.

    SvaraRadera
  4. Rökning är ett otyg. Som jag gärna skulle vilja bli av med. Min egen rökning alltså. Men inte tillräckligt gärna uppenbarligen, eftersom jag inte har slutat...

    Jag bjuder också på cigg till "icke-rökare" som frågar. Däremot skulle jag aldrig inleda i frestelse...
    :-)

    SvaraRadera
  5. Tycker att du har helt rätt!
    ...och jo, visst VAR det väl äckligt? Vissa verkar liksom inte bry sig, tror väl inte att det är så hygieniskt heller, att torka snor med händerna..

    SvaraRadera
  6. Håller med dig helt min tanke är exakt sådan.kramar

    SvaraRadera

Vad roligt att du lämnar en kommentar! Tack :-)