lördag 24 september 2011

Jovisst finns det saker jag inte står ut med

Var precis en sväng i affären och handlade lite.
Framför mig i kön stod en ung kille med ett paket bröd, en chokladkaka och en Slitz-tidning.
Han tittade på mig, tittade på tidningen och tittade på mig igen och log lite skamset.
Läs du din Slitz-tidning, grabben. Jag lovar att jag inte ska skvallra för din mamma.
 Haha :-)

Men det var inte det jag vill prata med er om.
Utan det är den välkända, ruttna svenska avundsjukan.
Den som får vissa att tala illa om sina grannar, sina vänner och kolleger.
Den där förbjudna känslan som kommer när någon man känner köpt den där villan med poolen i, som man i smyg också gärna skulle haft. Plötsligt kan man komma på tio anledningar till varför de inte skulle köpa det.

Eller när killarna på jobbet står och snackar om din närmsta kollega och berömmer hennes skönhet.
Då kan man minsann hitta minst fem skönhetsfel inom två sekunder, även om man själv tycker att hon är vacker.
Vad blir vi då oftast avundsjuka på?
Jo!
* En väns husköp
* En väns hår
* En väns smala midja och/eller solbränna
* En väns kläder (märkes)
* En väns bilköp
* En väns val av partner

Det där husköpet hade du också kunnat genomföra om du skött dina kort rätt.
Det där håret kan du också ha, lägg lite tid och pengar på det så ska du se att ditt blir lika vackert.
Den där smala midjan kan du också få om du lägger om din kost och ser till att röra lite på dig.
De där kläderna kan du också ha råd med. Spara om du är lågavlönad, byt jobb, skaffa jobb, utbilda dig osv.
Den där bilen kan du också köpa. Bilar görs ofta i mer än ett exemplar. Spara,byt jobb, skaffa jobb osv....
En sådan partner kan du också få om du sköter dina kort rätt! Vad utstrålar du? Hur lever du? Ta tag i de bitar som behöver förbättras!

Det finns ingen anledning att vara avundsjuk, vi gör alla våra egna val här i livet och din vän kanske har siktat på "rätt" saker. Men det är aldrig för sent att förändra sitt liv. Just do it! Gör den människan du vill vara, du kan - om du vill!

Det finns inget ord som heter "svensk avundsjuka" längre. Det heter "SVENSK LATHET".

8 kommentarer:

  1. Halleluja :)
    Och...Tack och roligt att du vill följa min blogg :)
    På återseende :)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle inte kunna säga det bättre själv.
    Om jag blir utsatt för detta brukar jag undra om de tror att jag vunnit en massa pengar, vaknade smal en dag osv. Latmaskar är vad det är!
    kram

    SvaraRadera
  3. Bra sagt!!!

    Måste bara berätta för dig att varje gång jag går in på din blogg så kommer det upp en konstig sida "bakom" din blogg (den kommer alltså fram när jag går ut från din blogg). Ibland är det en sida där man kan ansöka om ett green card ibland är det en sida som påstår att jag är deras 999:e besökare och att jag har vunnit en I-phone.... Mysko - vet inte om du kan göra något åt det men jag ville berätta i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Haha! BRA skrivet!

    Jag blev avundsjuk senast igår. Vi var hos ett par vänner som hade byggt om sitt kök, och i det LILLA köket hade dom lyckats klämma in en diskmaskin. Suck. Den som ändå hade en diskmaskin...
    Vi får inte plats med en om vi inte typ bygger om vårt pyttelilla kök. Och det känns onödigt, för det är ganska fräscht ändå. Men, men. En dag så...
    :-)
    (Och ja - jag var helt ÖPPET avundsjuk. Dom var snälla så jag fick lassa in middagsdisken i maskinen. Det kändes såååå bra! :-) )

    SvaraRadera
  5. (Om du skulle tycka att jag upprepar mig så beror det på att jag blev av med nätet ett tag, så jag vet inte om den första kommentaren kom fram...)

    SvaraRadera
  6. Ama: Att vara öppet avundsjuk är en heeelt annan sak! Och klart att du blir lite avis när de har diskmaskin, men det är ju sån gullig avishet :-)

    SvaraRadera

Vad roligt att du lämnar en kommentar! Tack :-)